fredag 1 oktober 2021

Boktips! Att vända en klass

 Det finns en uppsjö av böcker på marknaden om undervisning, ledarskap och allt annat vi jobbar med i skolan. Många av dem är ju riktiga guldklimpar, och jag känner att jag vill tipsa om ett par av dem. 

En bok jag själv har haft både nytta och glädje av är boken Att vända en klass, från oro till fokus, av John Steinberg och Åsa Sourander. Den har för mig fungerat både som en handbok att plocka kloka tips och idéer ifrån, men också som ett sätt att få lite bekräftelse på mitt sätt att arbeta. Jag tycker det kan vara skönt att läsa en bok ibland bara för att få känna att man liksom håller med om en massa saker, och att det finns andra som håller med om det jag tänker. 


För att sammanfatta innehållet i boken ytterst kortfattat handlar det om att backa ett steg, stanna upp och reflektera över vad som egentligen händer och hur vi kan arbeta för att öka möjligheterna att lyckas. Om vi förstår vad det är som händer i gruppen blir det ju genast betydligt lättare att hitta rätt verktyg för att hjälpa eleverna på bästa sätt. I boken kan du få hjälp med att hitta just de här verktygen och metoderna för att skapa arbetsro och fokus i en orolig grupp.

Boken ger en hel del konkreta tips på hur man kan arbeta för att öka arbetsron i en orolig grupp, hur man kan jobba med regler och konsekvenser på ett positivt och tydligt sätt och hur man kan hantera samverkan med föräldrar. Mycket handlar om struktur, ledarskap och eget förhållningssätt och i slutet av varje varje kapitel finns även intressanta diskussionsfrågor, om man skulle vilja arbeta med boken i ett arbetslag exempelvis. 


Trevlig läsning och ha en strålande dag!

/Specialpedagogen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Boktips! Att vända en klass

 Det finns en uppsjö av böcker på marknaden om undervisning, ledarskap och allt annat vi jobbar med i skolan. Många av dem är ju riktiga gul...